Palvelumuotoiluopintoihini liittyvällä tulevaisuuksien johtamisen luennolla käsiteltiin taannoin ajattelun ansoja tulevaisuuden ennakoinnin esteinä. Omat ajatukseni lähtivät jossain vaiheessa luentoa harhailemaan sivupoluille, ja jäin pohtimaan ”tässä se nyt on” -ajattelua ja uuden vähättelyä, joihin törmää usein myös arkipäiväisessä työelämässä.

”Näin meillä on aina tehty”

Maailma on valmis. Prosessi on kerran kehitetty, asiakkaalta on joskus kysytty, ja sillä ollaan pärjätty hyvin. Tähän ajattelumalliin harvalla yrityksellä on enää nykyään varaa. Se ehkä toimi vielä pari vuosikymmentä sitten, mutta jopa menestyvimmät organisaatiot ovat joutuneet toteamaan, että liiketoimintaympäristö ei toimi enää samoilla säännöillä kuin ennen. Peli on muuttunut ja tulee muuttumaan yhä kiihtyvään tahtiin. Silti monissa yrityksissä pelätään toimia uudella tavalla, muuttaa käytänteitä ja toimintatapoja, koska ne eivät ole totuttuja malleja. Toki uusi pelottaa, ja se on ihan OK. Älä jää kuitenkaan lukkoon. Joskus on pakko ottaa rohkea askel ja kokeilla jotain uutta. Varsinkin jos vanha malli ei yksinkertaisesti enää toimi. Totuttaudu samalla myös ajatukseen, että luultavasti uusi toimintatapa tulee vanhenemaan muutaman vuoden kuluessa, ja edessä on seuraava hyppy tuntemattomaan.

Uusi työntekijä törmää usein jymähtäneisiin ajattelumalleihin tullessaan työyhteisöön uutena jäsenenä. Organisaatioiden sisäisten toimintatapojen ja kulttuurin seuraaminen tuorein silmin sekä niiden haastaminen voi olla yritykselle lahja. Ota se sellaisena. Alla on pari hyvää neuvoa johtajalle hyödyntää ne tilaisuudet, jotka voivat auttaa avaamaan omia ajattelun lukkoja.

Anna lupa kysyä ”tyhmiä” kysymyksiä

Kannusta kyseenalaistamaan vallitsevat toimintatavat ja käytänteet. Varaudu vastaamaan kysymyksiin: Miksi näin tehdään? Mitä tarkoitusta ne palvelevat? Tekevätkö ne meistä onnellisempia tai palvelevatko ne liiketoimintaa? Jos vastaus viimeiseen kysymykseen on ei, ole tarvittaessa valmis myös muuttamaan vanhat ja luutuneet käytännöt.

Never hear “no”, hear “not yet”

Organisaation uudelle jäsenelle tai innokkaalle kehittäjälle: Bruce Oreckin sanoja lainatakseni ”Never hear no, hear not yet”. Muutos ei tapahdu hetkessä ja uusien ajatusten täytyy antaa joskus aikaa kypsytellä. Älä siis turhaudu, jos ideoitasi ei oteta heti innokkaasti vastaan. Anna aikaa sulatella, ja palaa jonkin ajan päästä uudelleen asiaan, jos ajatuksesi on vieläkin mielestäsi toteuttamisen arvoinen. Uudistaminen vain uudistamisen takia ei palvele mitään tarkoitusta.